Frozen ATPL(A)-opleiding

De frozen ATPL(A) opleiding bestaat uit meerdere modules die alleen gegeven mogen worden door een bij de overheid geregistreerde en erkende vliegschool, zoals Special Air Academy.

De minimum leeftijd voor het aanvragen van het bewijs van bevoegdheid (brevet) is 17 jaar.

Download hier de prijslijst voor de f-ATPL opleiding

Uren-vereisten

Voor een frozen ATPL(A) brevet moet de leerling-vlieger de volgende modules doorlopen:

  • PPL-Private Pilot License
    • Minimaal 45 uur vliegtraining
    • ATPL theory cursus
    • RT-Radio telephony VFR
    • LPE-Language Proficiency Endorsement
  • IR(SE)-Instrument Rating Single Engine
    • Minimaal 50 uur vliegtraining
    • RT-Radio telephony IFR
  • Hour building
  • Night Rating
  • CPL(ME)-Commercial Pilot License Multi Engine Piston

De opleiding bestaat uit minimaal 204 lesvlieguren gevlogen met en onder toezicht van een instructeur. Deze 204 vlieguren bestaan uit:

  • minimaal 104 uur DBO (dubbel besturings onderricht)
  • minimaal 55 uur IFR
  • minimaal 11 uur multi engine
Het theorie-examen

Het theorie-examen bestaat uit de volgende vakken:

  • General Navigation
  • Instrumentation
  • Flight Planning and Monitoring
  • Meteorology
  • Human performance and Limitations
  • Communications VFR
  • Communications IFR
  • Mass and Balance
  • Aircraft General Knowledge
  • Radio Navigation
  • Operational Procedures
  • Principles of Flight
  • Performance
  • Air law

De ATPL theorie wordt gegeven door Orbit Groundschool.

Radiotelefonie

Voor meer informatie over de RT opleiding klik hier.

LPE-test

LPE staat voor Language Proficiency Endorsement. LPE is een test die ongeveer een uur in beslag neemt. De aspirant-vlieger dient deze test te ondergaan om na te gaan of het niveau (luchtvaart-)Engels op niveau is. Bij de uitslag krijgt de vlieger een 'cijfer' op schaal 1 t/m 6. Wanneer de vlieger een 4 of hoger haalt is hij geslaagd. Wilt u meer informatie omtrent de LPE, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Voor de rest

Deze opleiding is een modulaire weg naar het ATPL. Op ATPL unfrozen te krijgen moet er ervaring opgedaan worden, meestal bij een airline, de ATPL theory blijft 7 jaar geldig na de laatste verval datum van de instrument rating. De meeste airlines vliegen met multi crew vliegtuigen. Hiervoor dient ook de MCC opleiding gevolgd te worden. Dit kan bij EPST.